عمومی

انواع کاور مبل و تفاوت های آنها

انواع کاور مبل

آشنایی با انواع کاور مبل و تفاوت های آنها

یکی از مهمترین کارهایی برای نگهداری و محافظت از مبلمان انجام می شود، خرید کاور مبل یا همان روکش مبل است.
اگر شما قصد خرید کاور مبل را دارید مطالعه این مطلب به شما کمک می کند تا با انواع کاور مبل آشنا شده و  انتخاب بهتری داشته باشید.

انواع کاور مبل

استفاده از کاور مبل چه ضرورتی دارد؟

مهمترین ضرورت و البته مزیت استفاده از کاور مبل، افزایش طول عمر و ماندگاری مبلمان شما است.
در واقع استفاده از انواع کاور مبل، هم سبب ایجاد آراستگی دکوراسیون و زیبایی مبلمان شده و هم در برابر خطرات و آسیب های مختلف از آن محافظت می کند. یادتان باشد که بی توجهی به این موضوع مهم،  گاهی هزینه های زیادی را به شما تحمیل خواهد کرد.

برای آشنایی بیشتر شما عزیزان، در ادامه مطلب به معرفی و بررسی انواع کاور مبل موجود در بازار می پردازیم و به مزایا و معایب هر کدام اشاره می کنیم. این دسته بندی معمولاً بر اساس نوع متریال و جنس کاورها  انجام می شود.

مزایای استفاده از کاور مبل

کاور مبل ژله ای

یکی از پرکاربردترین انواع کاور مبل موجود در بازار، کاور مبل ژله ای است. این نوع روکش مبل، به نام کاور ژلاتینی، شیشه ای و طلقی هم شناخته شده است. کاور مبل ژلاتینی از جنس پلیمر pvc  ساخته شده و شفاف و نرم است.

این کاور در عین انعطاف پذیر بودن بسیار مقاوم است. کاور ژلاتینی بیشتر برای پوشاندن انواع مبلمان کلاسیک و سلطنتی استفاده شده و زیبایی آنها را دوچندان می کند. در ادامه به مزایا و معایب استفاده از کاور مبل ژلاتینی اشاره می کنیم.

مزایای کاور  مبل ژلاتینی

  • اولین مزیت این کاور، شفاف بودن آن است. استفاده از کاور شفاف باعث می شود تا هم از مبلمان شما محافظت شده و هم زیبایی و طرح و رنگ آن به خوبی دیده شود.
  • کاور ژله ای مانع ورود آب، گرد و غبار و انواع و اقسام ذرات ریز به سطح مبل می شود. یکی از مهمترین مواردی که باعث آسیب دیدن مبل می شود لکه های ناشی از ریختن مواد مختلف روی مبل است. با استفاده از این نوع کاور دیگر نگرانی بابت کثیف شدن مبلمان خود نخواهید داشت.
  • مزیت دیگر استفاده از این کاور در تمیز کردن آن است. کاور مبل ژله ای به راحتی و با یک دستمال مرطوب به خوبی تمیز می شود و  شما نیازی به  استفاده از وسیله و ابزار دیگری برای این کار ندارید.
  • کاور شفاف، باعث ایجاد سایش در مبلهای پارچه ای نمی شود و تازگی آن را حفظ می کند.

در کنار این مزیت ها لازم است تا به برخی از معایبی که کاور مبل ژلاتینی دارد اشاره کنیم.

معایب کاور شفاف

  • یکی از مهمترین معایب کاور ژله ای امکان پاره شدن آن است. با وجود اینکه این نوع کاور مقاومت و انعطاف بالایی دارد، ممکن است تحت فشار برخی از قسمت های مبل یا برخورد اجسام تیز، پاره شود.
  • عیب دیگر روکش ژلاتینی این است که به دلیل عدم امکان جریان هوا در آن، باعث ایجاد تعریق در افراد می شود.
  • امکان تغییر رنگ و تیره شده کاور ژلاتینی بعد از شستشو از جمله دیگر معایبی است که  باید قبل از انتخاب این نوع از کاور به آن توجه داشته باشید.

انواع کاور مبل

کاور مبل پارچه ای

یکی دیگر  از انواع کاور مبل، نوع پارچه ای آن می باشد. این نوع کاور هم کاربردهای زیادی دارد و بیشتر مناسب استفاده در مبلهای راحتی اسپرت و مدرن است.

کاور پارچه ای از جنس پارچه هایی تولید شده که بسیار نرم و لطیف هستند و نشستن بر روی آنها بسیار لذت بخش است. برای خرید این نوع کاور  خوب است که با مزایا و معایب آن بیشتر آشنا شوید.

مزایای کاور مبل پارچه ای

  • یکی از مهمترین مزایای کاور پارچه ای، وجود تنوع بسیار زیاد طرح و رنگ در آن است. این تنوع باعث شده تا افراد بتوانند متناسب با سلیقه و دکوراسیون منزل خود از انواع مختلف کاور مبل پارچه ای استفاده کرده و آن را با سایر وسایل خود ست کنند.
  • نشستن روی مبلی با کاور مبل پارچه ای به دلیل استفاده از پارچه نرم، به نسبت  کاور ژله ای رضایت بیشتری به همراه داشته و احساس بهتری به آدم می دهد.
  • این نوع از پوشش مبل ضمن اینکه قابلیت شستشو دارد، مقاومت بیشتری نسبت به کاور ژله ای داشته و به راحتی پاره نمی شود.

معایب کاور مبل پارچه ای

  • شاید مهمترین ایراد روکش پارچه ای، نفوذ مایعات و گردوغبار به داخل آن باشد. توجه به این نکته در هنگام سفارش کاور مبل اهمیت زیادی دارد.
  • ممکن است که این مدل از کاور بعد از شستن تغییر سایز بدهد. البته استفاده از پارچه های با کیفیت و مرغوب احتمال بروز چنین مواردی را تا اندازه زیادی کاهش می دهد.
  • یکی دیگر از معایب استفاده از کاور پارچه ای این است که زیبایی طرح و رنگ خود مبل، در زیر پوشش این نوع از کاور پنهان می شود.

دوستان عزیز علاوه بر دسته بندی که در خصوص انواع کاور مبل مورد اشاره قرار گرفت، انواع دیگری از کاور مبل هم تولید شده و مورد استفاده قرار می گیرد.

البته کاربرد آنها به اندازه دو گروهی که به آنها اشاره کردیم زیاد نیست. به همین دلیل به صورت مختصر به آنها اشاره می کنیم.

اهمیت کاور در محافظت از مبل

کاور چرمی

نوعی از پوشش مبل است که از جنس چرم است و سبک  بسیار لاکچری دارد. این کاور جلوه بسیار زیبا و شیکی به مبلمان و دکوراسیون شما می دهد.

کاور با پارچه سه لایه

این کاور هم از جنس پارچه های 3 لایه مقاوم سلولزی ساخته می شود و معمولاً خاصیت ضد آب و ضد ضربه دارد. کاربرد این مدل از کاور مبل مناسب افرادی است که از حیوانات خانگی نگهداری می کنند.
خاصیت ضد آب و ضد ضربه بودن این مدل از کاور می تواند خیال شما را از بابت نگهداری حیوانات تا حدود زیادی راحت کند.

امیدواریم مطالب ارائه شده در زمینه آشنایی با انواع کاور مبل مورد استفاده شما عزیزان قرار گرفته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *