عمومی

مقدار پارچه مورد نیاز برای دوخت کاور مبل چقدر می باشد؟

مقدار پارچه مورد نیاز برای دوخت کاور مبل چقدر می باشد؟

مقدار پارچه مورد نیاز برای دوخت کاور مبل

در صورتی که به دنبال ایجاد یک تغییر اساسی در دکوراسیون منزل خود هستید یکی از سوالات مهمی که به ذهن شما خطور می کند میزان پارچه مورد نیاز برای دوخت کاور مبل است. افزایش قیمت مبل امروزه باعث شده است تا افراد زیادی ترجیح دهند به جای خرید یک دست مبل، در مبلمان خود تغییرات کمی ایجاد نمایند. یکی از بهترین گزینه ها برای تغییر مبلمان، دوخت کاور مبل برای آن هاست. برای این منظور قبل از هر چیز باید از متراژ مناسب کاور مبل آگاهی کامل داشته باشید.

در ادامه راهنمای جامع برای پیدا کردن متراژ مناسب کاور مبل را برای شما آورده ایم تا بتوانید به راحتی تغییر رنگ اساسی در دکوراسیون منزل خود ایجاد نمایید. برای این کار می توان از متراژ استاندارد پارچه مبل استفاده کرد و یا نحوه اندازه گیری کاور را آموزش ببینید.

استاندارد متراژ کاور مبل

ابتدا باید این نکته را به خاطر داشت که متراژ مناسب کاور مبل به شدت تحت تاثیر نوع مبل، شکل مبل، ابعاد آن، تعداد کوسن ها و پارچه انتخابی قرار دارد.

عرض پارچه مورد نظر برای کاور

عرض پارچه مبلی رایج که در بازار وجود دارد به طور معمول 140 سانتی متر است. البته پارچه های 2.80 و 3 متری نیز در بازار وجود دارند که اغلب برای پرده مورد استفاده قرار می گیرند. پارچه ای که عرض آن 1.40است خوش قواره می باشد و دورریز ندارد. این نکته را به خاطر داشته باشید که قواره های مبل در عرض نصف شده و برای دو مبل یا دو تا کف مبل کافی هستند.

هرچه تراکم بافت پارچه زیاد باشد، کیفیت آن بهتر خواهد بود و در نتیجه دورریز ندارد.

متراژ مناسب کاور مبل برای انواع مختلف مبلمان که در بازار وجود دارند به طور معمول شامل ابعاد زیر می باشد:

  • برای مبلمان کوچک یا متوسط تک نفره که دارای پشتی بلند هستند 6 تا 7 متر پارچه مورد نیاز است.
  • برای یک مبل راحتی تک نفره نیز به حدود 7 تا 9 متر پارچه نیاز خواهید داشت.
  • برای یک کاناپه دو نفره 14 متر پارچه مورد نیاز است.
  • برای کاناپه های سه نفره 16 تا 18 متر پارچه نیاز خواهید داشت.
  • در نهایت برای کاناپه های 4 نفره به حدود 20 تا 22 متر پارچه نیاز داریم.

متراژ پارچه کاور مبل عنوان شده بر اساس میانگین اندازه مبل ها و کاناپه هایی ذکر شده است که برای دوخت کاور برای آن ها از پارچه ساده استفاده نمایید. در صورتی که پارچه مبل طرح دار  را انتخاب نمایید 10 تا 20% بیشتر از متراژ استاندارد به پارچه نیاز خواهید داشت. البته تکرار طرح پارچه را نیز در این رابطه باید در نظر گرفت که به طور موازی باید در دو طرف مبل قرار گیرند.

مقدار پارچه مورد نیاز برای دوخت کاور مبل راحتی

خرید کاور مبل راحتی و کلاسیک در طرح ها و رنگ های متنوع

در صورت امکان محل اتصال پارچه را با توجه به مبل موجود تعیین نمایید. برای هر پیوند الگوی عمودی باید تکرار شود. به عنوان مثال در صورت تمایل برای قرار گرفتن گل پارچه که هر 25 سانتی متر تکرار شده است در وسط نشیمن، باید از حاشیه پارچه 25 سانت اضافه داشته باشد.

اندازه گیری متراژ کاور مبل

علاوه بر متراژ کاور که در بالا عنوان شد خودتان نیز می توانید اندازه های مناسب را به دست آورید. روش اندازه گیری متراژ پارچه مورد نیاز برای کاور مبل به صورت زیر است:

برای این که شکل دقیق تر داشته باشید، تمامی سطوح مبل که به پارچه نیاز دارند را باید اندازه گیری کنید و در نهایت این مناطق را به یکدیگر اضافه نمایید. سپس به عنوان حاشیه خطا 10 تا 15% را باید اضافه نمایید. برای اندازه گیری کاور همواره توصیه می شود از بخش پشن بیرونی، بخش پشتی، بخش بیرونی دسته ها و در نهایت بخش داخلی دسته ها آغاز کنید. در مرحله بعد بخش نشیمن، تشک ها و کوسن ها را باید اضافه نمایید.

به تمامی اندازه های حاصل به عنوان حاشیه ایمن باید 15% اضافه شود تا متراژ مناسب پارچه کاور مبل به دست آید. به منظور محاسبه متراژ طول پارچه که نیاز است باید مساحت را تقسیم بر 1.4 نمایید.

این نکته را به خاطر داشته باشید که برای دوخت کاور می توان چندین نوع پارچه را با یکدیگر ترکیب کرد. به عنوان مثال پارچه ساده، گلدار و طرح دار را می توان در بخش های مختلف کاور مبل به کار برد. در رابطه با پارچه های طرحدار، متراژ مناسب پارچه ای که قصد استفاده از آن در بخش دسته های مبل را دارید را باید در نظر گرفت. در صورتی که خود قصد دارید کاور مبل را بدوزید باید این نکته را در نظر داشته باشید که کار کردن با پارچه مبلی طرح ساده در مقایسه با پارچه های طرحدار آسان تر است.

اندازه گیری کاور مبل

مقاله پیشنهادی: آشنایی کامل با آموزش دوخت کاور مبل راحتی

نکته دیگر به منظور محاسبه متراژ پارچه مورد نیاز برای دوخت کاور مبل این است که در اندازه گیری باید نهایت دقت را به خرج دهید. در نظر گرفتن حاشیه اندازه اضافه برای کاور مبل را فراموش نکنید.

با متراژ مناسب برای دوخت کاور مبل و نحوه اندازه گیری آن آشنا شدید. هرچه پارچه باقی بماند، می توان از آن برای دوخت کوسن اضافه و یا روکش دسته استفاده کرد.

در صورتی که در این رابطه سوالات زیادی داشتید می توانید با مجموعه شهر کاور تماس بگیرید تا راهنمایی های لازم به شما داده شود. بهترین کار مشورت با متخصصین این مجموعه است تا بتوانید پارچه کاور مبل مناسب با جنس ایده آل را خریداری نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *